Bab 1:Kemunculan Dan Perkembangan
Nasionalisme Di Asia Tenggara
Imperialisme Barat di Asia
2. Negara yang mangamalkan dasar ini disebut sebagai
imperialis.
3. Di Asia Tenggara, imperialisme bermula sejak abad ke-16.
Imperialis Barat di Asia Tenggara termasuklah Portugis, Sepanyol, Belanda,
Britain, Perancis dan Amerika Syarikat.
2. Imperialis menguasai sistem politik untuk menguasai ekonomi negara-negara jajahan.
3. Imperialis mengubah sistem pemerintahan beraja kepada sistem birokrasi Barat.
Ciri Umum Sistem
Birokrasi Barat
Perubahan Pentadbiran di
Filipina oleh Sepanyol
1. Sebelum kedatangan Sepanyol, pentadbiran Filipina terdiri daripada daerah-daerah kecil yang dikenali sebagai barangay.
2. Barangay diperintah oleh golongan datu.
1. Sebelum kedatangan British diperintah oleh Dinasti Konbaung.
2. Raja merupakan penaung kepada sami Buddha.
3. Dinasti ini mengamalkan sistem pemerintahan beraja.
4. Dalam pentadbiran, raja dibantu oleh Hlutaw (Majlis diraja), Wun (Pengawai tinggi kerajaan), Myothugyi (Ketua bandar), Ahmudan (Pengawai diraja), dan Athi (Pembesar-pembesar tradisional).
Ciri Sistem Birokrasi British di Burma
1. Pesuruhjaya Tinggi British menjadi pemerinthan tertinggi.
2. Pengenalan Akta Perkampungan Burma (1889) dan Akta Kampung Ulu Burma (1887)
3. Sistem undang-undang Barat diperkenalkan.
4. Pentadbiran daerah diambil alih oleh Myo-Ok (Pengawai Bandaran).
Sistem dan Struktur
Pentadbiran Perancis di IndoChina
1. Perancis meletakkan Gabenor Jeneral untuk mengetuai Pentadbiran di IndoChina.
2. Perancis menubuhka Union Indochinoise (Vietnam, Laos, Kemboja) dan membentuk kerajaan pusat di IndoChina.
3. Semua undang-undang di IndoChina diluluskan oleh Parlimen Perancis.
4. Perancis tidak mencampuri pentadbiran kerajaan tempatan di IndoChina.
5. Walau bagaimanapun, kerajaan tempatan perlu:
Faktor-faktor Imperialisme Barat di Asia Tenggara
Perubahan Sistem Politik di Asia Tenggara (Filipina)
1. Sebelum kedatangan imperialis Barat, negara-negara di Asia
Tenggara mangamalkan sistem pemerintahan beraja.2. Imperialis menguasai sistem politik untuk menguasai ekonomi negara-negara jajahan.
3. Imperialis mengubah sistem pemerintahan beraja kepada sistem birokrasi Barat.
1. Penyatuan wilayah tanah jajahan.
2. Pengawai Barat dilantik sebagai ketua biro.
3. Pelaksanaan pentadbiran biro (jabatan).
4. Pengenalan undang-undang.
5. Pelantikan Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbiran.
6. Penubuhan Kerajaan Pusat.
1. Sebelum kedatangan Sepanyol, pentadbiran Filipina terdiri daripada daerah-daerah kecil yang dikenali sebagai barangay.
2. Barangay diperintah oleh golongan datu.
Perubahan Sistem pentadbiran dan Kesannya
1. Sepanyol memperkenalkan sistem pentadbiran berpusat dan meletakkan Gabenor Jeneral sebagai pemerintah tertinggi.
2. Daerah-daerah kecil/barangay disatukan.
3. Pentadbiran peringkat tempatan dilaksanakan di bawah Sistem Encomienda.
4. Ketua pentadbiran sistem ini ialah Encomiendero.
5. Encomiendero bertanggungjawab menjaga keamanan, mengutip cukai dan mengkristiankan penduduk barangay.
6. Sistem Encomiendero dibenci oleh penduduk Filipina kerana:
1. Sepanyol memperkenalkan sistem pentadbiran berpusat dan meletakkan Gabenor Jeneral sebagai pemerintah tertinggi.
2. Daerah-daerah kecil/barangay disatukan.
3. Pentadbiran peringkat tempatan dilaksanakan di bawah Sistem Encomienda.
4. Ketua pentadbiran sistem ini ialah Encomiendero.
5. Encomiendero bertanggungjawab menjaga keamanan, mengutip cukai dan mengkristiankan penduduk barangay.
6. Sistem Encomiendero dibenci oleh penduduk Filipina kerana:
~Mengenakan cukai yang
tinggi
~Melaksanakan kerahan
tenaga kepada rakyat.
7. Sistem Encomiendero ini membawa kemerosotan terhadap sistem
pemerintahan tradisional dan pengaruh golongan datu.
Tiga perinkat Pentadbiran Sepanyol di Filipina
- Peringkat pusat (Gabenor Jeneral)
- Peringkat wilayah (Ditadbirkan oleh Ketua Datuk Bandar.)
- Peringkat bandar (Ditadbirkan oleh Gabenor Kecil.)
Perubahan Pentadbiran di
Indoniesia oleh Belanda
1. Sebelum kedatangan Belanda, pentadbiran Indonesia terdiri daripada beberapa buah kerajaan berasingan.
2. Contohnya ialah Kerajaan Mataram dan Kerajaan Bantam.
3. Raja dibantu oleh golongan pembesar.
4.Pemerintahan tempatan diketuai oleh pembesar daerah.
1. Sebelum kedatangan Belanda, pentadbiran Indonesia terdiri daripada beberapa buah kerajaan berasingan.
2. Contohnya ialah Kerajaan Mataram dan Kerajaan Bantam.
3. Raja dibantu oleh golongan pembesar.
4.Pemerintahan tempatan diketuai oleh pembesar daerah.
Ciri dan
Perubahan Pentadbiran oleh Belanda
1. Pentadbiran Pusat
2. Pentadbiran Tempatan
3. Penubuhan Jabatan Kerajaan
4. Penubuhan Dewan Tempatan
5. Penubuhan Volkstroad
Perubahan Sistem Politik di Asia Tenggara
(Burma)1. Pentadbiran Pusat
2. Pentadbiran Tempatan
3. Penubuhan Jabatan Kerajaan
4. Penubuhan Dewan Tempatan
5. Penubuhan Volkstroad
1. Sebelum kedatangan British diperintah oleh Dinasti Konbaung.
2. Raja merupakan penaung kepada sami Buddha.
3. Dinasti ini mengamalkan sistem pemerintahan beraja.
4. Dalam pentadbiran, raja dibantu oleh Hlutaw (Majlis diraja), Wun (Pengawai tinggi kerajaan), Myothugyi (Ketua bandar), Ahmudan (Pengawai diraja), dan Athi (Pembesar-pembesar tradisional).
Ciri Sistem Birokrasi British di Burma
1. Pesuruhjaya Tinggi British menjadi pemerinthan tertinggi.
2. Pengenalan Akta Perkampungan Burma (1889) dan Akta Kampung Ulu Burma (1887)
3. Sistem undang-undang Barat diperkenalkan.
4. Pentadbiran daerah diambil alih oleh Myo-Ok (Pengawai Bandaran).
Perubahan Pentadbiran di IndoChina oleh Perancis
Golongan Mandarin dan
Pentadbiran di IndoChina
1. Sebelum kedatangan Perancis, pentadbiran di IndoChina
ditadbirkan oleh kerajaan pusat dan berkuasa mutlak.
2. Kerajaan pusat memberikan kuasa penuh kepada pembesaran
tempatan.
3. Setiap birokrasi diketuai oleh golongan Mandarin (pengaruh
daripada Tanah Besar China).
4. Golongan Mandarin dipilih melalui peperiksaan dalam bidang Bahasa
dan kesusasteraan China.1. Perancis meletakkan Gabenor Jeneral untuk mengetuai Pentadbiran di IndoChina.
2. Perancis menubuhka Union Indochinoise (Vietnam, Laos, Kemboja) dan membentuk kerajaan pusat di IndoChina.
3. Semua undang-undang di IndoChina diluluskan oleh Parlimen Perancis.
4. Perancis tidak mencampuri pentadbiran kerajaan tempatan di IndoChina.
5. Walau bagaimanapun, kerajaan tempatan perlu:
(a) Membayar cukai
(b) Menyediakan kerahan tenaga
(b) Menyediakan kerahan tenaga
Perubahan Pentadbiran
Negeri-negeri Tanah Melayu
1. Sebelum kedatangan kuasa Barat, Negeri-Negeri Melayu ditadbiran oleh Kesultanan Melayu.
2. Melaka adalah negeri Melayu paling awal mengamalkan sistem pemerintahan beraja, dan terkenal sebagai Kesultanan Melayu Malaka.
3. Kesultana Melayu Melaka mangamalkan Sistem Empat Lipatan, Sultan dibantu oleh Pembesar Berempat, Pembesar Berlapan, Pembesar Enam Belas, dan Pembesar Tiga Puluh Dua.
4. Pahang, Selangor, Negeri Sembilan, dan Perak mengamalkan sistem pemerintahan beraja dengan dibantu oleh sistem pembesar.
1. Sebelum kedatangan kuasa Barat, Negeri-Negeri Melayu ditadbiran oleh Kesultanan Melayu.
2. Melaka adalah negeri Melayu paling awal mengamalkan sistem pemerintahan beraja, dan terkenal sebagai Kesultanan Melayu Malaka.
3. Kesultana Melayu Melaka mangamalkan Sistem Empat Lipatan, Sultan dibantu oleh Pembesar Berempat, Pembesar Berlapan, Pembesar Enam Belas, dan Pembesar Tiga Puluh Dua.
4. Pahang, Selangor, Negeri Sembilan, dan Perak mengamalkan sistem pemerintahan beraja dengan dibantu oleh sistem pembesar.
Pentadbiran Portugis di
Melaka
1. Pertugis meruntuhkan institusi raja Melaka tetaoi mengekalkan pembesar tempatan.
2. Portugis meletakkan Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbiran dan dibantu oelh Kapten Jenaral.
1. Pertugis meruntuhkan institusi raja Melaka tetaoi mengekalkan pembesar tempatan.
2. Portugis meletakkan Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbiran dan dibantu oelh Kapten Jenaral.
Pentadbiran British di
Negeri-Negeri Melayu
British membahagikan Negeri-Negeri Melayu kepada:
1. Negeri-Negeri Selat (Pulau Pinang, Melaka, dan Singapura)
1. Negeri-Negeri Selat (Pulau Pinang, Melaka, dan Singapura)
- Diketuai oleh Gabenor
- Dibantu oleh Residen Kaunselor
- Pentadbiran peringkat kampong dipegang oleh penghulu
- Pentadbiran negeri dipimpin oleh Residen
- Pentadbiran negeri dipimpin oleh penasihat sultan dalam pentadbiran negeri kecuali dalam hal adat istiadat dan hal ehwal agama.
1. Thailand tidak pernah dikuasai oleh imperialis Barat.
2. Sistem birokrasi Barat diperkenalkan sendiri oleh Raja Mongkut dan Raja Chulalongkorn.
3. Dua faktor yang mengukuhkan birikrasi Barat di Thailand ialah:
2. Sistem birokrasi Barat diperkenalkan sendiri oleh Raja Mongkut dan Raja Chulalongkorn.
3. Dua faktor yang mengukuhkan birikrasi Barat di Thailand ialah:
- Kemunculan golongan baru
- Pengamalan sistem raja berperlembagaan.
Pentadbiran
Raja Mongkut
1. Raja Mongkut melantik 80 orang Penasihat Barat untuk mengetuai
pelbagai jabatan di Thailand.
2. Perkhidmatan penasihat dari Barai digunakan untuk melatih
pengwai-pengawai tempatan.
3. Raja Mongkut membawa pengawaidari Britain untuk menjadi
penasihat dalam hal kewangan, pengendalian pelabuhan, dan perkhidmatan polis,
4. Raja Mongkut membawa pengawai dari Amerika Syarikat untuk
menjadi penasihat kastam di Thaildand.
1. Raja Chulalongkorn memperkenalkan Majlis Penasiht Rendah
dan Majils Mesyuarat Tertinggi dan Kabinet Menteri di Thailand.
Pentadbiran
Raja Chulalongkorn
2. Majis ini menjadi badan penasihat raja dalam pentadbiran
negara.
3. Raja Chulalongkorn melantik juruaudit dari Britain dalam
perbendaharaan negara.
4. Pentadbiran dan Kabinet Menteri dilantik daripada golongan
bangsawan yang berpendidikan Barat.
PERKEMBANGAN NASIONALISME DI FILIPINA
Tahap Pertama
|
Tahap Kedua
|
|
|
PERKEMBANGAN NASIONALISME DI INDONESIA
Tahap Pertama
|
Tahap Kedua
|
|
|
PERKEMBANGAN NASIONALISME
DI THAILAND
Tahap Pertama
|
Tahap Kedua
|
|
|
Perkembangan Nasionalisme di IndoChina
Tahap Pertama
|
Tahap Kedua
|
|
|
Perkembangan Nasionalisme
di Burma
Tahap Pertama
|
Tahap Kedua
|
|
|
Lebih cepat dan mudah memahami
ReplyDeleteterima kasih~
DeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteApa kesan imperialisme kepada negara-negara asia tenggara ?
ReplyDeletePentadbiran tradisional merosot
DeleteEkonomi tempatan di ambil alih oleh penjajah
Penduduk tempatan di kenakan cukai yang tinggi
Penduduk tempatan di jadikan kerahan tenaga untuk kepentingan penjajah
Para pembesar dan raja kehilangan pengaruh